Een kijk in onze klas

HOEKENWERKING 
 
DE KRING

We starten en eindigen onze dag in de kring, dit doen we door de kalenders te overlopen en de taakjes van de dag te bekijken. De kring is voor ons een moment om te verbinden met elkaar.
We leren luisteren naar elkaar en praten mee over wat er gebeurt in en rond de schoolomgeving.
Dit is ook de hoek waar we onze lekkernijen opeten en waar we feest vieren.
 
DE THEMAHOEK/POPPENHOEK

Deze hoek wordt vaak veranderd in het thema waar de kinderen over leren. Het poppenhuisje kan        een restaurantje worden, een winkel, een podium, een woonkamer, een tuincentrum, een bakkerij...
​De creativiteit en de fantasie van de kleuters worden zo geprikkeld.
 
DE RUSTIGE HOEK

Peuters / 1e kleuters hebben een grote behoefte aan een veilig gevoel en aan voldoende rust. Voor     peuters/1e kleuters is een dag op school lang en een rustige hoek is dan ook een must.
In deze hoek kunnen de kinderen tot rust komen door op een zacht kussen even te kijken naar de             andere spelende kinderen, in een boekje bladeren of knuffelen met een knuffeldier naar keuze.
 
DE BOUWHOEK

Deze hoek hebben we groter gemaakt zodat de kinderen ver genoeg kunnen rijden met hun auto's alsook de blokken in rijen kunnen leggen.
In deze hoek exploreren de kinderen met heel wat constructie en bouwmateriaal.
​Je zult versteld staan van welke prachtige constructies de allerkleinsten al kunnen maken.
 
DE BEWEEGHOEK/ZAAL

Peuters bewegen graag, veel en voelen een drang om te bewegen.
​Het is ook nodig dat ze zich veel mogen en kunnen bewegen, het zorgt voor een goede spierontwikkeling en het bevordert de groot motorische vaardigheden, die nu volop in ontwikkeling zijn.
We passen deze hoek aan met verschillende materialen zodat de kinderen kunnen glijden, fietsen, kruipen, wiebelen..
 
DE KNUTSELHOEK

Een plekje waar de kleuters vrij of geleid kunnen tekenen, kleuren, kleien, dingen maken met kosteloos materiaal of een nieuwe techniek aanleren.
Als kleuters vrij beeldend aan de slag kunnen, krijgt hun muzisch talent kansen. Maar ook de persoonsgebonden ontwikkeling wordt gestimuleerd: de kleine motoriek, het zelfregulerend vermogen en de ondernemingszin krijgen volop ontwikkelkansen.
 
TAFELWERKING

In de peuter/1e kleuterklas zitten de kinderen nu en dan eens aan een tafel. Dit om een taakje af te werken of om gezellig samen een spel te spelen.
Sommige peuters/kleuters vinden het ook fijn om te spelen aan een tafel.
Bijvoorbeeld met het kinetisch zand, puzzelen, de duploblokken of...
 
DE KLEUTERTUIN

Als het weer het toelaat dan gaan we zoveel mogelijk met de kinderen naar buiten. We hebben hier voor aangepaste buitenpakjes die ze kunnen aandoen.
De kinderen leren zorg dragen voor de natuur, leren hun grenzen te verleggen, leren samenwerken...

​Enkele activiteiten zijn timmeren, buiten schilderen, spelen in de zandbak, kampen bouwen,…